Τι είναι η ειδικότητα «Προσχολικής Αγωγής, Δραστηριοτήτων Δημιουργίας και Έκφρασης»
H ειδικότητα αυτή είναι ένα δημιουργικό επάγγελμα γεμάτο προκλήσεις. Tαιριάζει απόλυτα σε όλους όσους αγαπούν τα παιδιά και ενδιαφέρονται να δουλέψουν σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία. Oι διπλωματούχοι δραστηριοτήτων δημιουργίας και έκφρασης έχουν σαν κύρια απασχόληση τους την ψυχαγωγία και την εκπαίδευση παιδιών που εντάσσονται για πρώτη φορά σε παιδικούς σταθμούς ή νηπιαγωγεία.
Xάρη στη φαντασία και την ειδική εκπαίδευσή τους, οι διπλωματούχοι παιδαγωγοί βοηθούν τα παιδιά να συλλάβουν έννοιες που σχετίζονται με το θέατρο, τη χειροτεχνία, το κουκλοθέατρο, τη μουσική, τη ζωγραφική και να εκφράσουν τον πλούσιο συναισθηματικό τους κόσμο με τρόπους δυναμικούς και πρωτότυπους.
Προφιλ Ειδικότητας
Ο κάτοχος διπλώματος ΙΕΚ στην ειδικότητα «Προσχολικής Αγωγής, Δραστηριοτήτων Δημιουργίας και Έκφρασης» έχει πιστοποιήσει τις γνώσεις, δεξιότητες και επαγγελματικές στάσεις που τον καθιστούν ικανό να εργαστεί σε κέντρα προσχολικής αγωγής (βρεφονηπιακούς σταθμούς) εκτελώντας τις ακόλουθες κύριες επαγγελματικές δραστηριότητες:
• Μεριμνά για την ψυχοσωματική υγεία, ψυχοσωματική εξέλιξη, τη διαπαιδαγώγηση και την κοινωνικοποίηση βρεφών και νηπίων, παιδιών δηλαδή ηλικίας 0 – 6 ετών. Τους προσφέρει αγωγή, ψυχαγωγία, γροντίδα, (φαγητό, καθαριότητα) συμφώνα με τις αρχές της Βρεφοκομίας και της Παιδαγωγικής.
• Ακολουθεί το ημερήσιο πρόγραμμα του βρεφονηπιακού Σταθμού, το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά από δραστηριότητες που βοηθούν το παιδί να αποκτήσει γνώσεις και εμπειρίες, να αναπτύξει ευαισθησία, φαντασία, αισθητική, δημιουργική ικανότητα, ικανότητα έκφρασης, παρατηρητικότητα και αυτονομία, γενικά να διευρύνει τον εσωτερικό του κόσμο, να ωριμάσει συναισθηματικά και ψυχοκινητικά.
• Φροντίζει – με την κατάλληλη προσέγγιση – για τη συμμετοχή στις δραστηριότητες όλων ανεξαρτήτως των παιδιών και γενικά για τη δημιουργία ατμόσφαιρας στοργής, αποδοχής, ασφάλειας και χαράς.
• Παρατηρεί τις αντιδράσεις του κάθε παιδιού επισημαίνει αλλαγές ή παθολογικά συμπτώματα, ενημερώνει σχετικά τον/την υπεύθυνο/η βρεφονηπιοκόμο ή νηπιαγωγό και με την έγκρισή του/της τους γονείς και τους ειδικούς (γιατρό, ψυχολόγο κτλ.).
• Εφαρμόζει πιστά όλα τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας και ευθύνεται για κάθε αμέλεια ή παράλειψη που μπορεί να έχει επίπτωση στην υγεία των παιδιών.
• Αναπληρώνει τον/την βρεφονηπιοκόμο/νηπιαγωγό όταν απουσιάζει.
• Συντάσσει εκθέσεις και ενημερώνει βιβλία που προβλέπονται από τους κανονισμούς για θέματα που αφορούν τα παιδιά και γενικά τη λειτουργία του σταθμού.
• Εκτελεί σε ημερήσια βάση τις εργασίες που περιγράφονται παρακάτω και που προσαρμόζονται στις ανάγκες των παιδιών, τις συνθήκες της ημέρας ή τις απαιτήσεις της ημερήσιας εργασίας του/της.
Eπαγγελματική Σταδιοδρομία
Oι διπλωματούχοι προσχολικής αγωγής ημερήσιας φροντίδας μπορούν να απασχοληθούν σε συμβουλευτικά κέντρα, σε κέντρα ειδικής αγωγής, σε κέντρα προσχολικής αγωγής ενώ οι περισσότεροι προσλαμβάνονται στον παιδικό σταθμό που επέλεξαν για πρακτική εξάσκηση καθώς και να ιδρύσουν δικό τους παιδικό σταθμό. Το επάγγελμα των παιδαγωγών προσχολικής αγωγής είναι κατοχυρωμένο με επαγγελματικά δικαιώματα (ΦΕΚ 749 Τεύχος Β΄, 19/5/1999). Το πτυχίο προσχολικής αγωγής του ΙΕΚ Ιπποκράτειος είναι απαραίτητο προσόν για διορισμό στο δημόσιο τομέα (Π.Δ. 50 ΦΕΚ 39, 5/3/2001).
Πρακτική Άσκηση
Oι φοιτητές - παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας εκπαιδεύονται σε θεωρητικό επίπεδο από ένα καταξιωμένο εκπαιδευτικό προσωπικό, που εφαρμόζει τις πιο σύγχρονες μεθόδους κατάρτισης. Οι φοιτητές ολοκληρώνουν τον κύκλο των σπουδών τους με πρακτικές εφαρμογές στους παιδικούς σταθμούς και στα κέντρα προσχολικής αγωγής που συνεργαζόμαστε, προσφέροντας στους φοιτητές μας τη μοναδική εμπειρία της πρακτικής εξάσκησης σε πραγματικές συνθήκες εργασίας.
Επαγγελματικά Καθήκοντα
1.Υποδοχή των βρεφών και των νηπίων
• Παραλαβή των βρεφών και των νηπίων (από τα σχολικά λεωφορεία ή από τους γονείς)
• Τακτοποίηση ατομικών ειδών.
• Ατομική απασχόληση σε γωνιές δραστηριοτήτων.
• Έλεγχος προσέλευσης βρεφών και νηπίων (παρουσίες – απουσίες)
2.Ατομική καθαριότητα των παιδιών
• Καθαριότητα των βρεφών
• Καθαριότητα των νηπίων: χρήση τουαλέτας – πλύσιμο χεριών (σαπούνι – πετσέτα) και προσώπου (χρήση οδοντόκρεμας)
3.Διατροφή (πρόγευμα, μεσημβρινό γεύμα, απογευματινό)
• Τάϊσμα των βρεφών
• Προετοιμασία γευμάτων με συμμετοχή των παιδιών (στρώσιμο τραπεζιού, διανομή, συγκέντρωση σκευών, τακτοποίηση χώρου)
• Ενίσχυση της ανάπτυξης των νηπίων – μέσα από την διαδικασία των γευμάτων – σε διάφορους τομείς:αυτοεξυπηρέτηση, κοινωνικοποίηση, επικοινωνία κ.α.
• γνώση των διαφόρων τροφών (χρήση και θρεπτική αξία)
• απόκτηση σωστών τρόπων και συνηθειών.
4.Πρόγραμμα αγωγής
• Θέμα ενδιαφέροντος (μήνυμα από τα παιδιά για κάτι που θέλουν να μάθουν)
• Δραστηριότητες πάνω στο θέμα ενδιαφέροντος που καλύπτουν όλους τους τομείς αγωγής των νηπίων
• Γλωσσική εξέλιξη
• γλωσσικές ασκήσεις – ενίσχυση από παιδαγωγό
• Ζωγραφική: υλικά ζωγραφικής (χαρτιά – μπογιές), διάφορες τεχνικές (άχρηστο υλικό), οικολογία
• Κολλάζ: Κατασκευές με διάφορα υλικά
• Πλαστική: Κατασκευές με διάφορα υλικά
• Θεατρικό παιχνίδι – δραματοποίηση: από τη διήγηση – παίζουμε θέατρο
• Λογοτεχνία (παραμύθι, ιστορία, ποίημα): χρήση βιβλίων, κατασκευή βιβλίων
• Χειροτεχνία: υφαντική, κέντημα, κατασκευές από άχρηστο υλικό
• Μουσική – Ρυθμική: μύηση στη μουσική, μουσικά όργανα, μέθοδος Οrff, ρυθμική έκφραση
• Μουσεία – χώροι τέχνης κτλ
• Γωνιές: πως φτιάχνονται, πως χρησιμοποιούνται
• Οικολογία: μύηση στη φυσική ζωή, μελέτη του περιβάλλοντος, προστασία του περιβάλλοντος
• Αισθητηριακή αγωγή: αισθητηριακές ασκήσεις, παιχνίδια
• Κουκλοθέατρο – Θέατρο Σκιών: είδη κούκλας, σκηνικό, τρόπος παιξίματος
• Δεξιότητες: προμαθηματικές έννοιες, προανάγνωση, προγραφή
• Παιχνίδι: ελεύθερο ή οργανωμένο παιχνίδι στον εσωτερικό και στον εξωτερικό χώρο
5.Αναύπαυση βρεφών και νηπίων
• Προετοιμασία χώρου και παιδιών
• Οργάνωση κατάλληλου περιβάλλοντος
• Απασχόληση των παιδιών που για οποιονδήποτε λόγο δεν αναπαύονται, με επιτραπέζια παιδαγωγικά παιχνίδια ή διάφορες παιδαγωγικές γωνιές.
6.Αναχώρηση
• Τυχόν ανακοινώσεις στους γονείς
• Τυχόν καθαριότητα
• Τυχόν έκτακτο πρόβλημα υγείας